Komunikat do właścicieli i zarządców obiektów budowlanych
w związku z potencjalnymi zagrożeniami występującymi w okresie zimowym – 2021
Intensywne opady śniegu, a obowiązki właścicieli i zarządców obiektów budowlanych.
Zwraca się szczególną uwagę, że w okresie występowania niekorzystnych warunków atmosferycznych spowodowanych intensywnymi opadami śniegu, do obowiązków właścicieli i zarządców obiektów budowlanych należy usuwanie nadmiaru śniegu z dachów. Zgodnie z art. 61 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane (tj.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 z późn. zm.), w razie wystąpienia czynników, które mogą mieć wpływ na uszkodzenie obiektu budowlanego lub bezpośrednie zagrożenie takim uszkodzeniem, mogącym spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska, właściciele i zarządcy zobowiązani są do zapewnienia bezpiecznego użytkowania obiektu budowlanego.
W szczególności do obowiązków właścicieli i zarządców należy dbałość o należyty stan techniczny budynku
i nie dopuszczanie do przeciążenia konstrukcji budynku poprzez m.in. kontrolę grubości pokrywy śnieżnej zalegającej na dachu oraz zapewnienie bezpiecznego usunięcia nadmiaru śniegu z dachu.
W związku z powyższym, w celu uniknięcia zagrożeń, jakie mogą być konsekwencją zalegającego na dachach obiektów budowlanych śniegu, prosi się wszystkich zobowiązanych o bezzwłoczne spełnienie obowiązków wynikających z ww. przepisu. Jednocześnie przypomina się właścicielom, zarządcom oraz użytkownikom wszystkich obiektów budowlanych o obowiązku ich użytkowania w sposób zgodny z przeznaczeniem i wymaganiami bezpieczeństwa oraz utrzymywania w należytym stanie technicznym i estetycznym,
nie dopuszczając do nadmiernego pogorszenia ich właściwości użytkowych i sprawności technicznej,
w szczególności w zakresie związanym z wymaganiami, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1-7 ustawy z dnia
7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.